Samo jedna rečenica može stajati na početku teksta o Nilu Jangu kada se govori o njegovoj karijeri. Nju je napisao Kurt Loder 20. septembra 1990. godine recenzirajući album Ragged Glory i ona glasi: ,,Nil Jang je kralj rokenrola”. Njegova višedecenijska karijera svakim delićem potvrđuje ispravnost te konstatacije. Od grupe Buffalo Springfield pa do danas on stoji na “crti” rock&rolla, braneći njegove estetske i etičke postulate od rđe i korova.
O čemu peva Nil Jang?
Ideje šezdesetih svoje poslednje utočište imaju u muzici Nila Janga: u njoj one blistaju i cvetaju svedočeći o propuštenoj šansi, ali i o nadi i veri u postojanje paralelne stvarnosti, u kojoj se u ljubavi i miru može sanjati veliki ljudski san. Pevajući o ljubavi i miru, španskim konkvistadorima i indijanskim poglavicama, Henku Vilijamsu (Hank Williams), Džimiju Hendriksu (Jimi Hendrix) i Džoniju Rotenu (Johnny Rotten), o svojim prijateljima izgubljenim u lavirintima droge i besmisla, o belim parobrodima koji dolaze uz reku i važnim toposima urbane geografije – Nil Jang je, više nego iko, stvarao veliki rokenrol mit. On je svojom muzikom stvorio svet u kojem se bez LSD može sanjati psihodelični san, biti hrabar, lep i odvažan, živeti u svetu avanture i odmetništva. Muzika Nila Janga ne završava se na bubnim opnama. Ona prodire duboko u mozak.
Nil Jang i njegov jedinstveni glas
Nil Jang je svojim glasom i gitarom povezao bazične muzičke idiome – folk, rok, kantri i bluz. Kada govore o Jangovoj pevačkoj veštini, anglosaksonski rok novinari ne upotrebljavaju glagol “sing” (pevati). Oni upotrebljavaju glagol “to whine” (jecati, cvileti, ječati). I zaista, Jang nesvakidašnjim glasom cvili, jeca i ječi svoje pesme, dajući im tako potpuno neočekivana značenja. Još ubitačnije rokersko oružje jeste njegova anarhična gitara koja feed-back uraganom ruši sve kanone i obrasce, otvarajući neslućene prostore za potpuno doživljavanje sveta i muzike.
Šta je to rokenrol?
Neki ljudi stare kao kaljače, a neki kao katedrale. Jang pripada ovoj drugoj vrsti. Njegova oronulost nije znak starosti već posledica dostojanstvenog življenja. Iz svih životnih nedaća koje ga nisu štedele, izlazio je jači i orniji za rokenrol.
Čini se da danas postoji samo jedan odgovor na pitanje: “Šta je rokenrol?”. Taj odgovor glasi: “Rokenrol je ono što svira Nil Jang.”
0 Comments